De App is niet dood, de gebruiker is selectiever

Smartphonegebruikers en apps. De één kan niet zonder de ander. Toch zijn er duidelijke veranderingen in het applandschap te herkennen.

 

Onlangs las ik in Datanews dat de app dood is. Vooraleer we met zijn allen een grafrede schrijven, wil ik aan deze uitspraak graag een paar bezinnende woorden toevoegen. Smartphone- en tabletgebruikers downloaden dan wel ontzettend veel apps, echt gebruiken doen ze die niet. Dit toonde research van Nielsen in november 2014 nog aan.

De gebruiker is selectiever

Elke smartphonegebruiker heeft al apps ontdekt en uitgeprobeerd. Soms is een app niet meer dan een mooi icoontje en wat opgebruikte opslagruimte. Maar is die app daarom slecht? Niet per se. Een app kan nog zó vernuftig in elkaar steken en knappe dingen doen, als de downloader er geen boodschap aan heeft, kan die er niets mee aanvangen. 

Bovendien heeft het zogenaamde responsive design ervoor gezorgd, dat we niet per se een app hoeven te installeren voor een mobiel handigheidje. We hebben bovendien steeds betere mobiele ontvangst en onze smartphones bieden heel wat opslagruimte. Toch is ‘de garage’ steeds weer te klein. Gebruikers gaan bewuster kiezen voor een app als die effectief geïnstalleerd moet worden.

De aanbieder heeft alternatieven

Ook bedrijven gaan bewuster om met het budget voor mobiele applicaties. Een app laten maken en up-to-date houden is prijzig en er bestaan degelijke, gebruiksvriendelijke alternatieven. 

In grote lijnen zijn er twee mogelijkheden: de mobiele app die je op smartphone of tablet installeert en de mobiele variant op een webapplicatie. De eerste soort vind je bijvoorbeeld terug in de Google Playstore of de iTunes store. Deze apps zijn ontwikkeld voor één bepaald type platform (Android, iOs,…) of voor verschillende platformen tegelijkertijd (cross-platform). De mobiele variant op cloudapplicatie is in sommige gevallen even goed, maar wel goedkoper.

Een consultancy bedrijf heeft bijvoorbeeld een SAAS of weboplossing om op desktopcomputer de prijzen van energieleveranciers te vergelijken. Het wenst daarnaast consultants bij gezinnen doen langsgaan met dezelfde simulatie. In plaats van een mobiele app, kozen ze voor een mobiele versie van de cloudoplossing. 

De meest passende oplossing voor elke toepassing, bespreek je best met een consultant die ervaring heeft met de verschillende varianten. Elk potje heeft z’n dekseltje!

comments powered by Disqus

Copyright © Mentoring Systems 2018